ترکیب رنگ ها برای نقاشی ساختمان

نحوه ترکیب صحیح رنگ ها برای نقاشی ساختمان

مقدمه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام رنگ کردن دیوار های ساختمان یا هر چیز دیگری، رنگی که با آن هم خوانی داشته باشد را پیدا نکرده ‌اید. به همین منظور مجبور به ترکیب چند رنگ برای رسیدن به آن رنگ دلخواه، خواهید شد. ترکیب رنگ ها برای نقاشی ساختمان، نیازمند هنر و حرفه ی خاصی است و شما نمی ‌توانید به راحتی هر رنگی را به هر میزان ترکیب کنید، تا از آن یک رنگ خاص را ایجاد کنید. به عنوان مثال: همیشه با مخلوط کردن رنگ آبی با کمی سفید به رنگ آبی آسمانی نخواهید رسید.

شما در ابتدا برای این کار بایستی با رنگ‌ های اصلی و فرعی آشنایی داشته باشید و سپس مهارت لازم برای ترکیب سازی آن ها را پیدا کنید، تا از این طریق بتوانید به هر رنگی که مد نظرتان است و نمی‌ توانید آن را از بازار تهیه کنید، برسید. من با نوشتن این مقاله قصد دارم، راجع به نحوه ی ترکیب رنگ ها برای نقاشی ساختمان صحبت می کنم، شما هم اگر به این مبحث علاقمند هستید، تا آخر مقاله با من همراه باشید.

آشنایی بیشتر با رنگ‌ های ساختمانی

رنگ‌ ها در دو دسته ی فرعی و اصلی قرار می ‌گیرند. شما می ‌توانید با مخلوط کردن چند رنگ اصلی به رنگ‌ های فرعی یا ثانویه برسید. به عنوان نمونه رنگ‌ های اصلی شامل زرد، آبی و قرمز می ‌باشند که اگر هر کدام از آن ها را با هم دیگر ترکیب کنید، یک رنگ فرعی مثل: سبز بنفش و یا نارنجی به دست می ‌آید. همه ی ما تا حدودی از بچگی با فرمول ترکیب رنگ ‌ها آشنایی داریم. مثلا ما می ‌دانیم که از ترکیب رنگ اصلی آبی با رنگ زرد می ‌توان به یک رنگ فرعی و ثانویه به نام سبز رسید. حال اگر یکی از رنگ‌ های فرعی مثل رنگ نارنجی را بخواهیم با یک رنگ اصلی ترکیب کنیم، رنگی که به دست می‌ آید را رنگ ترکیبی می‌ گویند. پس همان طور که متوجه شدید رنگ‌ های ترکیبی از مخلوط شدن رنگ ‌های اصلی و فرعی به وجود می ‌آیند.

آشنایی بیشتر با رنگ‌ های ساختمانی

منظور از علم ترکیب رنگ چیست؟

علم ترکیب رنگ یعنی شما باید بدانید از ترکیب کردن چه مقدار از رنگ‌ ها، به چه تناژ رنگی می ‌رسید. فقط دانستن فرعی و اصلی بودن رنگ‌ ها کافی نیست. برای نمونه شما به عنوان یک نقاش ساختمان باید با دیدن هر رنگی بتوانید، به فرمولاسیون ترکیب آن پی ببرید. شما نمی ‌توانید هر مقدار از رنگ را به دل خواه با هم ترکیب کنید، چرا که رنگی که به دست می ‌آید، می ‌تواند تیره‌ تر یا روشن‌ تر باشد.

رنگ سفید و مشکی دو رنگ پر کاربرد برای تیره‌ تر و روشن ‌تر کردن رنگ های نهایی به شمار می ‌آیند که اغلب نقاشان در کنار رنگ‌ های خود از این دو نمونه رنگ نیز بسیار زیاد استفاده می کنند. یک نقاش ماهر از علم ترکیب رنگ ‌ها کاملا آگاه است و می ‌داند اگر به عنوان مثال رنگ قرمز را با آبی ترکیب کند، به طیف وسیعی از رنگ بنفش می ‌رسد که با استفاده از رنگ سفید یا مشکی می ‌تواند تناژ آن را تغییر دهد.

منظور از علم ترکیب رنگ چیست؟

آشنایی با چند فرمول ترکیب رنگ پر طرفدار

شما می ‌توانید از ترکیب کردن رنگ‌ ها هزاران رنگ جدید را به دست آورید. من در ادامه چند فرمول رنگی جذاب را به شما آموزش می ‌دهم:

_ اگر بخواهید از ترکیب رنگ‌ ها به سرمه‌ ای برسید، فقط کافی است که رنگ آبی را با مشکی مخلوط نمایید.

_ رنگ سبز پسته‌ ای از پر کاربردترین رنگ ‌ها در طراحی داخلی ساختمان به شمار می ‌آیند. شما می ‌توانید با مخلوط کردن رنگ سفید و سبز به این رنگ زیبا برسید و برای رنگ آمیزی دیوارهای محیط مورد نظرتان از آن استفاده کنید.

_ یکی از رنگ ‌های شادی که می ‌توان برای رنگ آمیزی فضای داخلی اتاق کودکانه استفاده کرد، رنگ خردلی است. برای رسیدن به فرمولاسیون این رنگ فقط بایستی رنگ زرد را با مقداری رنگ نارنجی مخلوط کنید. کارخانه حاوی رنگ واقع در استان اصفهان با 25 سال سابقه در زمینه تولید بهترین رنگ‌ پلاستیک ساختمانی فعالیت دارند و شما می ‌توانید با خیال آسوده از کیفیت ترین رنگ‌ ها، برای نقاشی ساختمانی، بهترین مدل آن را خریداری کنید.

معرفی فرمول ترکیب رنگ‌ های براق

طلایی، مسی و نقره ای جزء رنگ‌ های براق و درخشان به شمار می ‌آیند که نمی ‌توان با مخلوط کردن رنگ‌ های معمولی به آن ها رسید. بنابراین نیاز است که حتماً بعد از تهیه پودر رنگشان از فروشگاه آن ها را در داخل روغن جلا بریزید، تا بتوانید به رنگ مورد نظر درخشندگی لازم را ببخشید. علاوه بر آن می ‌توانید با اضافه کردن یک رنگ مات به عنوان مثال رنگ صورتی با یک رنگ براق مانند نقره ‌ای به یک ترکیب زیبایی صورتی نقره‌ ای برسید که رنگ بسیار جذاب و چشمگیری است.

بازی با رنگ ‌ها در واقع به میزان تجربه ی شما در ترکیب سازی رنگ‌ ها و نوع سلیقه تان بستگی دارد. کارخانه حاوی رنگ با تولید طیف وسیعی از رنگ پلاستیک اکریلیک رنگ‌ های استخری و غیره در خدمت شما مشتریان عزیز است.

معرفی فرمول ترکیب رنگ‌ های براق

رنگ صدفی

رنگ صدفی هم می ‌تواند جزء رنگ‌ های براق و پر کاربرد به شمار آیند. برای رسیدن به این رنگ شما در ابتدا بایستی پودر رنگ آن را از فروشگاه‌ های رنگ تهیه کنید و سپس با مقداری روغن جلا آن را ترکیب نمایید، تا به حالتی براق در آید‌.

نتیجه گیری

من با نوشتن این مقاله سعی کردم، شما را با انواع رنگ ‌ها و نحوه ی ترکیب رنگ ها برای نقاشی ساختمان تا حدودی آشنا کنم. اما علم ترکیب رنگ ‌ها همان طور که اشاره کردم نیازمند تجربه و مهارت است. به همین خاطر اگر نقاش نیستید، بهتر است در این حیطه برای آشنایی با نحوه ی مخلوط کردن رنگ‌ ها از تجربیات یک نقاش ماهر بهره ‌مند شوید تا در نهایت به رنگ دل خواه خود برای طراحی و تزئین دکوراسیون داخلی یا خارجی ساختمان مورد نظرتان برسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *