زیرسازی سطوح ساختمان برای رنگ آمیزی

آماده سازی و زیرسازی سطوح ساختمان برای رنگ آمیزی

مقدمه

نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان یکی از روش های رایج زیباسازی دیوارها می باشد که از گذشته تا به امروز مورد توجه کاربران بسیاری قرار داشته است. اگر شما نیز از جمله افرادی می باشید که به تازگی قصد رنگ آمیزی ساختمان خود را دارید، باید بدانید که آماده سازی و زیرسازی سطوح پیش از رنگ آمیزی نکته ای بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و عدم انجام آن می تواند یک نقاشی نامطلوب را برای شما رقم بزند. در همین راستا شرکت حاوی رنگ که یک تولید کننده رنگ ساختمانی مطرح و برتر در سطح کشور می باشد، در این مقاله قصد دارد شما را با نحوه آماده سازی و زیرسازی سطوح ساختمان برای رنگ آمیزی بیشتر آشنا نماید.

دلایل نیاز به زیرسازی ساختمان قبل از نقاشی

همان گونه که در مقدمه به آن اشاره شد، رسیدن به یک نتیجه مطلوب پس از نقاشی ساختمان بسیار وابسته به زیرسازی سطوح ساختمان برای رنگ آمیزی می باشد. اما سوال مهم این است که چه دلایلی باعث این موضوع می شود؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که به طور معمول چه دیوارهایی که از قبل رنگ داشته و مجدد می خواهید آن ها را رنگ آمیزی کنید و چه دیوارهای جدید و رنگ نشده، ممکن است بر روی سطح خود دارای مشکلاتی مانند فرورفتگی به دلیل برخورد اجسام با دیوار، برآمدگی، ترک خوردگی، لکه های تیره و … باشند که چنانچه این مشکلات با استفاده روش های مخصوص پیش از رنگ آمیزی بر طرف نگردد و نقاشی بر روی آن ها انجام گیرد، رنگ نمی تواند تمامی این مشکلات را برطرف کرده و در نتیجه دیواری ناهموار و با رنگ آمیزی نامناسب خواهیم داشت.

دلایل نیاز به زیرسازی ساختمان قبل از نقاشی

مراحل انجام زیرسازی ساختمان

حال که از ضرورت و اهمیت زیرسازی سطوح ساختمان برای رنگ آمیزی با خبر شدید، می خواهیم شما را با مراحل انجام زیرسازی آشنا نماییم. برای شروع و انجام زیرسازی لازم است پس از فراهم نمودن ابزار ها و وسایل، جنس و نوع دیوار زمینه مورد بررسی قرار گرفته و همچنین می بایست مشخص نمایید که با چه نوع رنگی قصد رنگ آمیزی را دارید، سپس متناسب با این موارد زیرسازی انجام می پذیرد. به همین منظور در ادامه به بررسی زیرسازی دیوارهای مختلف با رنگ های متنوع پرداخته می شود.

زیرسازی نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

چنانچه شما عزیزان قصد دارید که دیوار خود را با استفاده از رنگ های پلاستیکی رنگ آمیزی نمایید و متوجه گچی بودن جنس سطح موردنظر خود شدید لازم است موارد زیر را به طور کامل جهت زیر سازی انجام دهید.

  • در ابتدای امر به دلیل گچی بودن دیوار لازم است یک لایه از رنگ استری بر روی سطح به طور کامل زده شود تا بتوانیم فرآیند بتونه کاری را آغاز نمایید.
  • پس از زدن رنگ استری باید دیوار به طور کامل بررسی شده و عیوب آن شناسایی گردد. چنانچه سطح دیوار دارای ترک های عمیق بود می بایست از گچ برای پر کردن آن ها استفاده نمود، در غیر این صورت ترک های جزئی و یا فرورفتگی هایی که بر اثر ضربه حاصل شده اند با استفاده از بتونه با سطح دیوار هموار می گردند. بتونه مورد نیاز را می توانید از ترکیب آب، گل بتونه و رنگ پلاستیک تهیه نمایید.
  • پس از بتونه کاری و پر کردن فرورفتگی ها لازم است به کمک سنباده دیوار به حالتی یکدست و صاف تبدیل شود. چنانچه میزان ناهمواری ها زیاد باشد، می توان از یک سنباده با درجه سختی بالا و چنانچه میزان خرابی زیاد نبود از یک سنباده نرم تر استفاده نمود.
  • با انجام مراحل بالا دیوار اکنون آماده است که رنگ آمیزی خود را آغاز نمایید.

زیرسازی نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

زیرسازی نقاشی ساختمان در دیوار رنگ نشده

زیرسازی برای نقاشی بر روی دیوارهایی که یک بار رنگ شده و مجدد قصد رنگ آمیزی آن را دارید با دیوارهایی که جدید و رنگ نشده هستند، متفاوت می باشد. در واقع چنانچه دیواری از جنس گچ بوده و تا بحال رنگ آمیزی نشده است پیش از شروع نیاز به استفاده از یک لایه روغن بر روی آن وجود دارد. علت این کار آن است که گچ نمی تواند رنگ را به خود جذب نموده و به همین دلیل با استفاده از روغن مخصوصی به نام روغن الیف دیوار آماده برای جذب رنگ می گردد. سپس سایر مراحل همچون قسمت قبل جهت رنگ آمیزی انجام می گیرد.

روغن الیف چیست؟

اگر بخواهیم از نوع عملکرد روغن الیف بر روی سطوح گچی رنگ نشده بیشتر بدانیم در واقع می توان گفت هنگامی که سطح با این روغن آغشته می شود، روغن به داخل دیوار نفوذ پیدا کرده و منافذ دیوار را می بندد و با ایجاد حالت چسبناک بر روی دیوار باعث جذب رنگ می گردد. علاوه بر این روغن الیف به شما کمک می کند بتوانید با مصرف رنگ کمتری به رنگ آمیزی دیوار خود بپردازید. لطفا توجه نمایید که برای استفاده از روغن پیش از مصرف، محتویات آن را با یک دیگر مخلوط نمایید و در زمان اجرا با استفاده از باز نمودن درب و پنجره جریان هوا را در فضا برقرار نمایید.

روغن الیف چیست؟

زیر سازی نقاشی ساختمان در استفاده از رنگ روغنی

رنگ های روغنی از دیگر رنگ های پر استفاده برای نقاشی های ساختمانی می باشد که همانند سایر رنگ ها برای یک رنگ آمیزی مطلوب با این نوع رنگ نیاز به زیرسازی با دقت بالا و متناسب با نوع جنس دیوار و عیوب ظاهری آن دارد.

میزان زیرسازی برای رنگ های مختلف

همان گونه که می دانید امروزه تنوع رنگ های موجود در بازار بسیار افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل در ادامه میزان زیرسازی را برای رنگ های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم.

رنگ های بافت دار

چنانچه شما عزیزان قصد رنگ آمیزی دیوارهای ساختمان با استفاده از رنگ های بافت دار را دارید باید به شما بگوییم که این نوع رنگ ها به دلیل بافتی که بر روی سطح ایجاد می کنند نیازی به زیرسازی های عمیق و ظریف نخواهند داشت.

پوشش بلکا 

پوشش های بلکا از دیگر مواردی هستند که جهت رنگ آمیزی سطوح ساختمانی از آن ها استفاده می شود. چنانچه سطوح شما از میزان خرابی بالایی برخوردار نسیتند، می توانید با خیالی آسوده بدون زیرسازی از پوشش بلکا استفاده نمایید، چرا که این پوشش تمامی عیوب دیوار را می پوشاند.

پوشش بلکا 

رنگ های روغنی، پلاستیک و اکریلیک

چنانچه از این نوع رنگ ها جهت رنگ آمیزی استفاده می کنید نیاز دارید که با زیرسازی دقیق و متناسب با موارد گفته شده در بالا، سطحی صاف و هموار را جهت رنگ آمیزی فراهم نمایید تا به نتیجه ای مطلوب دست یابید.

نتیجه گیری

با توجه به موارد گفته شده در بالا متوجه شدید که آماده سازی و زیرسازی سطوح ساختمان برای رنگ آمیزی از اصول اولیه و بسیار مهم جهت رسیدن به یک نقاشی مطلوب ساختمانی می باشد. زیرسازی مورد نیاز می بایست متناسب با نوع دیوار و رنگ موردنظر انجام گرفته و سطحی صاف و هموار برای شروع رنگ آمیزی فراهم گردد. در همین راستا شما عزیزان می توانید بهترین رنگ پلاستیک ساختمانی مورد نیاز خود را از مجموعه حاوی رنگ که از بهترین کارخانجات تولید کننده رنگ های ساختمانی می باشد خریداری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *